Tips bij omgaan met Kahler

De diagnose multipel myeloom krijgen is heftig, in het begin komt er heel veel op u af, met grote impact op uw leven. En ook op het leven van uw naasten. Na verloop van tijd zijn er vaak ook praktische zaken die een rol spelen. Wat kunt u doen bij bepaalde bijwerkingen zoals jeuk, misselijkheid of zenuwschade? Hoe gaat u om met goed bedoelde adviezen van kennissen? Wat doet u als u het moeilijk vindt om over de ziekte te praten? Of als uw partner er anders over denkt dan uzelf?

Bekijk deze tips en geef aan of ze nuttig zijn voor u. Niet alle tips zijn wetenschappelijk onderzocht, en realiseert u zich dat het nut of effect van deze tips vaak ook persoonlijk is: wat voor de één werkt kan bij de ander helemaal niet handig zijn. De tips die niet wetenschappelijk zijn onderzocht zijn afkomstig van deskundige zorgverleners, voorlichters of van ervaringsdeskundigen. Als u meer wilt weten over de herkomst van bepaalde tips, neem dan contact op met de redactie van deze website.

U kunt ook uw eigen tip(s) insturen, waar andere mensen met de ziekte van Kahler of hun naasten ook iets aan kunnen hebben. Ingestuurde tips worden beoordeeld door de redactie van levenmetkahler.nl. Het onderdeel tips wordt regelmatig aangevuld met nieuwe tips. Commerciële tips en aankoopadviezen worden niet geplaatst.

Er zijn 19 tips

Klik op één van de onderstaande onderwerpen.

Tips voor omgaan met Kahler: nachtrust

Een goede nachtrust is erg belangrijk voor de kwaliteit van leven, maar ook voor de mentale gezondheid en de werking van het eigen afweersysteem. Er is ook aanleiding om te stellen dat de stof melatonine – die in je slaap door je hersenen wordt geproduceerd – een invloed heeft op het immuunsysteem bij de aanval op de kankercellen en hierdoor de kans op terugkeer van kanker kan verkleinen. Het gaat te ver om te stellen dat je met slaap kanker geneest, maar zeker is dat voldoende nachtrust gezond is voor het lichaam. Aan de andere kant is het juist na de diagnose kanker, voor veel mensen moeilijker om goed te slapen. Het percentage mensen met slaapproblemen is 2 x zo hoog bij mensen met kanker dan bij gezonde mensen.

Bij multipel myeloom zijn er ook veel factoren die van invloed kunnen zijn op de nachtrust. Bijvoorbeeld wanneer de symptomen opkomen, zoals perifere neuropathie (zenuwschade), spierkrampen en botpijn. Dit zijn vervelende symptomen die vaak ‘s nachts spelen en u flink wakker kunnen houden. Daarnaast kan het ook zijn dat bijwerkingen van medicatie u wakker houden, zoals de bijwerkingen bij gebruik van corticosteroïden die ervoor kunnen zorgen dat u niet in slaap komt, u zich een beetje ‘hyper’ voelt en u juist veel energie krijgt. Tot slot kunnen ook emotionele zaken u uit uw slaap houden: piekeren, angst, nadenken over uw situatie, opzien tegen behandelmomenten.

Bronnen:
https://www.cancercenter.com/~/media/Images/Others/Misc/infographic-Sleep-Benefits.jpg\\
https://www.oncoline.nl/index.php?pagina=/richtlijn/item/pagina.php&id=30688&richtlijn_id=649
https://www.inslaap.nl/beter-slapen/voedingsmiddelen-beter-slapen/
https://www.esperity.com/information/nl/levensstijl/slaapstoornissen-en-kanker-waarom-slapen-belangrijk

"Fysiek kan ik nog weinig […] Ik zou veel meer willen kunnen en doen, maar dat zit er helaas (nog) niet in. Dat is soms echt frustrerend, maar daar moet ik me dan bij neerleggen. Ik leer veel als het gaat om geduld, loslaten en overgave!"

Ina Bogers, Mevrouw Kahler, 2016 pagina 21.